Je (zakelijke) profielfoto


Het is sinds kort zelfs wetenschappelijk bewezen. Een goeie profielfoto is hartstikke belangrijk. Niet alleen op Social Media (Facebook, LinkedIn, Twitter etc.), maar vooral ook voor jouw als 'het gezicht van je bedrijf'. Het is de eerste indruk die je maakt of achter laat. Je laat je zien als het aanspreekpunt van je bedrijf. Is de profielfoto er dan eentje met een professionele uitstraling, dan is de eerste stap richting jouw bedrijf gezet. 

 

Een goede profielfoto trekt de aandacht, vooral in het huidige digitale tijdperk. Bezoek je een website of een Facebookpagina, dan bekijk je toch zelf ook eerst de foto's. Je wilt graag een indruk krijgen van de mens(en) achter het bedrijf en die (eerste) indruk is vaak doorslaggevend. Om je zelf als ZZP-er, als kleine of grote ondernemer binnen de digitale wereld te presenteren, heb je gewoon en goede profielfoto nodig. Zorg dat jouw gezicht zegt wie je bent. Een profielfoto met een professionele uitstraling kan daaraan een positieve bijdrage leveren. 


Waaraan moet een goede profielfoto voldoen

  • gebruik een foto met een professionele uitstraling en niet een zelf gemaakt (met alle respect) vakantiekiekje;
  • zorg voor een goed belichte foto met de aandacht gericht op jouw gezicht en niet op de vaak storende achtergrond;
  • zorg voor een stralende foto die qua stijl en kleurstelling (frisse en warme kleuren) bij je bedrijf past;
  • zorg voor een foto die vriendelijkheid uitstraalt, waarbij je vertrouwd overkomt.

Het effect van een goeie profielfoto bij het zoeken naar een baan


Recent is aan de Universiteit van Gent wetenschappelijk bewezen, dat werkgevers jobkandidaten screenen via Facebook. Je Facebook-profielfoto beïnvloedt je aanwervingskansen ongeveer even sterk als de foto die je toevoegt aan je cv. Werkgevers beschikken over zeer beperkte informatie wanneer zij hun eerste selectie maken uit de kandidaten voor hun vacatures. Een curriculum vitae en korte motivatiebrief laten vaak niet toe om een zicht te krijgen op de persoonlijkheid van de kandidaten. Tegelijk valt er op het internet veel informatie te rapen om een eerste indruk verder te verfijnen. Een potentiële bron voor informatie biedt de sociale netwerkwebsite Facebook.

De wetenschappers vergeleken de kansen op positieve reacties voor de kandidaten met de verschillende Facebook-profielen. In hun sollicitatiebrief stond geen foto, op Facebook wel. De kandidaat met de meest gunstige Facebook-profielfoto kreeg ongeveer 21% meer positieve reacties op zijn sollicitaties in vergelijking met de kandidaat met de minst gunstige profielfoto. Het verschil in de kans om meteen uitgenodigd te worden voor een jobgesprek bedroeg zelfs bijna 40%.  Aangezien deze belangrijke verschillen enkel kunnen gedreven worden door het uitzicht van de Facebook-profielfoto, is het duidelijk dat een belangrijk deel van de werkgevers screent via Facebook.



particuliere sector


zakelijke sector



  • genoemde prijzen zijn incl. BTW;